Gepubliceerd op 20 december 2014 door Kevin Berendsen
Foursquare marketing? Wordt het eigenlijk wel uitgevoerd in Nederland? Weinig, heel weinig. Er zijn amper Nederlandse bedrijven (zowel groot als MKB) die profiteren van de mogelijkheden met Foursquare.
Sinds afgelopen juni heeft de applicatie Foursquare een compleet redesign gehad en zijn ze overgaan in twee apps: Swarm en Foursquare. De eerstgenoemde voor het inchecken en de laatstgenoemde heeft als functie om plaatsen mee te leren kennen en bezoeken. Het is soort van persoonlijke reisgids geworden voor het dagelijks leven en tijdens vakanties.
Maar waar ik vooral verbaasd over ben, is het aantal bedrijven dat Foursquare strategisch inzet. Grootgebruikers van de app zijn bijv. koffiezaken. Zeker in Amerika is bijv. Starbucks volop aanwezig op Foursquare en probeert daarmee klanten te trekken.
Maar in Nederland, zien we dit helaas niet terug, althans niet strategisch. Hier liggen tal van kansen voor onder meer de lokale ondernemers met een fysieke locatie. Waarom maken lokale ondernemers geen gebruik van een middel als Foursquare? Foursquare kan ingezet worden als ‘klantentrekker’ voor bijvoorbeeld een restaurant, koffiezaak, discotheek of iets in die richting.
Met Foursquare heb je de mogelijkheid om als lokale ondernemer een actie plaatsen op jouw bedrijfsprofiel, zonder te adverteren. Wanneer mensen jouw locatie op Foursquare zien, dan zien ze direct de actie/slagzin die jij hebt geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ”Kom langs en check-in en ontvang daarbij gratis een bos bloemen”. Hiermee kan jij extra potentiële klanten naar jouw fysieke locatie trekken,zonder ook maar één euro uit te geven!
Een andere manier om mensen naar jouw fysieke locatie te trekken, is om een advertentie in te zetten. We nemen als voorbeeld, een lokale koffiezaak. Je gaat een advertentie plaatsen tussen de lijst van koffiezaken in de straal van 15 km. Wanneer ik als consument in de buurt op zoek ben naar een lokale koffiezaak om met een klant af te spreken, om gezellig met een kennis af te spreken of iets elders, en ik zoek in Foursquare dan zie ik het volgende:
Slechts een voorbeeld. Bron: bluetent.com
Jouw advertentie, aangekaart met ‘promoted’, valt direct op tussen alle andere koffiezaken. Hiermee trek je direct de aandacht van jouw potentiële klant om zeker eens een kijkje te nemen op jouw profiel. Treft de potentiële klant een interessant en leuk profiel aan, dan wordt het zeker overwogen om eens langs te gaan.
Foursquare is naast de app zelf ook een platform dat cross-mediaal kan worden ingezet, met als voorbeeld: een combinatie van Foursquare en bijvoorbeeld een poster in de fysieke locatie, dat zegt: ”U ontvangt een gratis bos bloemen bij het inchecken op Foursquare”.
Maar maakt iemand überhaupt gebruik van Foursquare? Ja zeker! Van de Fortune 500 bedrijven zijn maar liefst 51% actief op Foursquare. Uit de laatste cijfers van Marketingfacts blijkt dat ze afgelopen maand ongeveer 55 miljoen gebruikers telden over de hele wereld. Een verschrikkelijk groot aantal, waarvan ongeveer 200.000actieve gebruikers in Nederland. Het aantal mensen dat eens per maand inlogt.
De kans dat je jouw concurrentie daar actief tegen komt, is erg klein. Ik adviseer daarom jou als lokale ondernemer met een fysieke locatie om gebruik te maken van deze gratis mogelijkheden en op deze manier te testen of dit waardevol voor jouw bedrijf is! Wie begint er eerder? Jij of jouw concurrent?
[LoginRadius_Share]