Artikelen over verbeteren website
Hoe maak ik een formulier succesvol?
In dit artikel ga ik dieper in op hoe een goed formulier in elkaar steekt, wat de meest belangrijke elementen zijn en geef ik tips zijn om potentiële klanten te overtuigen om contact op te nemen.
Leestijd: 5 min
Bryan Berendsen
Een goed formulier op je website is cruciaal voor het ontvangen van aanvragen voor je bedrijf. Toch haken veel bezoekers af voordat ze het formulier volledig invullen. De twee grootste oorzaken hiervoor zijn: onduidelijkheid over wat er gebeurt na het invullen van het formulier en het aantal velden dat moet worden ingevuld. Dit leidt ertoe dat bezoekers het formulier negeren, liever telefonisch contact opnemen of, in het ergste geval, helemaal geen contact opnemen. In de afgelopen tien jaar heb ik voortdurend formulieren geoptimaliseerd voor diverse bedrijven en de inzichten die ik daarbij heb opgedaan, deel ik hieronder.
Voor deze case, heb ik bij de website van Greenchoice gekeken naar het verbeteren van het navigatie menu kan verbeteren. Eén van de belangrijkste elementen op jouw website om jouw bezoekers makkelijk te helpen navigeren van plek A naar plek B.
Ik kwam het volgende menu tegen op een mobiel apparaat en daar schrok ik van. Het is erg moeilijk om op deze manier makkelijk de content te vinden die je zoekt als klant of potentiële klant. Dit zijn mijn bevindingen
Wat zijn de belangrijkste elementen in een formulier?
We beginnen met de basis voor het opzetten van een effectief formulier. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk zie ik vaak dat het misgaat. Het proces begint met het beantwoorden van de volgende vragen:
Wat is het doel van dit formulier? (bijvoorbeeld: is het een aanvraag voor een dienst? is het een contactaanvraag? Is het een service aanvraag?)
Welke gegevens zijn het belangrijkste? (vaak naam, e-mailadres of telefoonnummer en evt. extra informatie specifiek op de aanvraag).
Wat kan een bezoeker verwachten na de aanvraag?
De antwoorden op deze vragen geven al een goed beeld van hoe je formulier eruit moet zien. Hoewel je wellicht geneigd bent om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, moet je oppassen dat dit niet voor extra frictie zorgt. Hoe meer velden, hoe meer tijd het de klant kost om het formulier in te vullen.
Daarom raad ik aan om de hoeveelheid gevraagde informatie te beperken, zodat je de kans vergroot dat bezoekers daadwerkelijk het formulier invullen en contact opnemen.
Wat kan je het beste verzamelen in een formulier?
1
Naam
2
E-mail of telefoon
3
Reden van contact / probleem / aanvraag
1
Veel verschillende klikelementen qua uiterlijk
2
Onverzorgd ontwerp wat het ingewikkeld maakt om te begrijpen
3
Een onduidelijke taxonomie wat het moeilijk maakt om te begrijpen
Hoe help je bezoekers makkelijk door een formulier?
Het uiterlijk van het formulier is essentieel voor bezoekers om ze het gevoel te geven dat ze makkelijk even contact opnemen of een aanvraag indienen. Kies je bijvoorbeeld voor een formulier als onderstaand, dat veel velden heeft om in te vullen, dat zorgt voor frictie.
Voor deze case, heb ik bij de website van Greenchoice gekeken naar het verbeteren van het navigatie menu kan verbeteren. Eén van de belangrijkste elementen op jouw website om jouw bezoekers makkelijk te helpen navigeren van plek A naar plek B.
Ik kwam het volgende menu tegen op een mobiel apparaat en daar schrok ik van. Het is erg moeilijk om op deze manier makkelijk de content te vinden die je zoekt als klant of potentiële klant. Dit zijn mijn bevindingen
Maak van je formulier geen lange lijst met velden onder elkaar. Zorg ervoor dat het formulier visueel aantrekkelijk is en eenvoudig aanvoelt om in te vullen.
Om dit te illustreren, stel je voor dat je een lange lijst met taken krijgt om een website te verbeteren. Je eerste reactie is waarschijnlijk ontmoediging. Al die taken lijken overweldigend, en je vraagt je af: 'Waar moet ik beginnen?'.
Ditzelfde gevoel ervaart een bezoeker als ze een lange reeks velden moeten invullen om contact op te nemen.
Je kunt dit voorkomen door het formulier in stappen op te delen, zoals in het volgende voorbeeld:
Voor deze case, heb ik bij de website van Greenchoice gekeken naar het verbeteren van het navigatie menu kan verbeteren. Eén van de belangrijkste elementen op jouw website om jouw bezoekers makkelijk te helpen navigeren van plek A naar plek B.
Ik kwam het volgende menu tegen op een mobiel apparaat en daar schrok ik van. Het is erg moeilijk om op deze manier makkelijk de content te vinden die je zoekt als klant of potentiële klant. Dit zijn mijn bevindingen
Op deze manier deel je de stappen op in verschillende stappen, waardoor het cognitief voor bezoeker veel beter te doen is. Dat zorgt er ook voor dat bezoekers minder snel afhaken omdat het teveel informatie tegelijkertijd is.
Zorg voor een duidelijk doel en verwachting in je formulier
Bij een formulier / aanvraag is het ook cruciaal dat je aangeeft wat het doel is van dit formulier én wat de bezoeker kan verwachten als ze dit formulier hebben ingevuld. Vaak wordt dit vergeten, maar dit is zeker een probleem voor bezoekers wanneer ze niet weten wat er gaat gebeuren met de aanvraag.
Geef daarom in je formulier altijd duidelijk aan in de titel en omschrijving wat het doel is van dit formulier en voor wie dit precies is.
En maak duidelijk wat er gebeurd op het moment dat ze het versturen:
krijgen ze een ontvangstbevestiging per e-mail?
binnen hoeveel dagen wordt de aanvraag opgepakt?
wat kan ik verwachten als ik de aanvraag krijg?
Simpel gezegd, wees duidelijk naar de bezoeker toe wat hij of zij kan verwachten. Zo zorg je voor een duidelijk formulier.
Voor deze case, heb ik bij de website van Greenchoice gekeken naar het verbeteren van het navigatie menu kan verbeteren. Eén van de belangrijkste elementen op jouw website om jouw bezoekers makkelijk te helpen navigeren van plek A naar plek B.
Ik kwam het volgende menu tegen op een mobiel apparaat en daar schrok ik van. Het is erg moeilijk om op deze manier makkelijk de content te vinden die je zoekt als klant of potentiële klant. Dit zijn mijn bevindingen
1
Veel verschillende klikelementen qua uiterlijk
2
Onverzorgd ontwerp wat het ingewikkeld maakt om te begrijpen
3
Een onduidelijke taxonomie wat het moeilijk maakt om te begrijpen
Hoe help ik bezoekers overtuigen om het formulier wel af te maken?
Hoe kunnen ze dit verbeteren?
Ongetwijfeld kijk je al vaak naar het afrondingspercentage van je formulieren. En zoek je continu naar manieren om de conversie van start naar afronding te verbeteren. Daarom een aantal tips hoe je bezoekers kan overtuigen om het formulier wel af te maken.
Gebruik micro-copy onder de button om mensen te overtuigen, denk aan: "bijvoorbeeld de incentive die ze krijgen"
Gebruik progressiebalken om mensen te laten zien dat ze er al bijna zijn, zoals in het voorbeeld hierboven.
Zorg voor testimonials bijvoorbeeld rondom het formulier die kunnen helpen overtuigen, wanneer nodig.
Gebruik auto-fill mogelijkheden om mensen helpen sneller het formulier af te ronden
Om dit menu te verbeteren, is het belangrijk om een aantal essentiële elementen terug te brengen. Mijn voorstel om dit menu te verbeteren ziet er dan ook als volgt uit. Nogmaals, het belangrijkste bij een navigatie menu is om mensen makkelijk va plek A naar B te begeleiden. Onderstaande verbeteringen zou ik doorvoeren om het makkelijker te maken voor bezoekers, zie ook visueel voorstel:
Verbeter je website met een
expert review
We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.
Website expert review
Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid
met deze expert review.
€ 600
eenmalig ex. btw
+30 erg tevreden klanten
Wat krijg je hiervoor?
Inzicht in hoe jouw website presteert
Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie
Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan
Een expert review door experts met +10 jaar ervaring
Voorsprong op de concurrentie
100% tevredenheidsgarantie
Altijd ruimte voor vragen
Hoe werkt het precies?
Bekijk alle veelgestelde vragen
Verbeter je website met een
expert review
We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.
Website expert review
Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid
met deze expert review.
€ 600
eenmalig ex. btw
+30 erg tevreden klanten
Wat krijg je hiervoor?
Inzicht in hoe jouw website presteert
Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie
Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan
Een expert review door experts met +10 jaar ervaring
Voorsprong op de concurrentie
100% tevredenheidsgarantie
Altijd ruimte voor vragen
Hoe werkt het precies?
Bekijk alle veelgestelde vragen
Verbeter je website met een
expert review
We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.
Website expert review
Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid
met deze expert review.
€ 600
eenmalig ex. btw
+30 erg tevreden klanten
Wat krijg je hiervoor?
Inzicht in hoe jouw website presteert
Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie
Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan
Een expert review door experts met +10 jaar ervaring
Voorsprong op de concurrentie
100% tevredenheidsgarantie
Altijd ruimte voor vragen
Hoe werkt het precies?
Bekijk alle veelgestelde vragen
Verbeter je website met een
expert review
We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.
Website expert review
Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid
met deze expert review.
€ 600
eenmalig ex. btw
+30 erg tevreden klanten
Wat krijg je hiervoor?
Inzicht in hoe jouw website presteert
Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie
Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan
Een expert review door experts met +10 jaar ervaring
Voorsprong op de concurrentie
100% tevredenheidsgarantie
Altijd ruimte voor vragen
Hoe werkt het precies?
Bekijk alle veelgestelde vragen
Diensten
Diensten
Diensten
Diensten